Kontakt til kunderne er altid personlig
Efter et kort ophold uden for branchen er Gerda Bigum Dam tilbage som leder af den interne salgsafdeling hos HIN. Det er en meget vigtig funktion med en tæt og ofte personlig kontakt til kunderne.
- Selv i den digitale verden skal man huske at løfte røret. Trods mails og en meget effektiv kommunikation i ekspeditionen af kundernes ordrer er den tætte og ofte meget personelige kontakt til de mennesker, der befinder sig i kundevirksomhederne afgørende. Det giver en god, varm følelse, når folk, man handler med, også er interesserede i at høre, at man har det godt. Det er i høj grad en tovejs kommunikation, og derfor ringer jeg også ud til kunderne for at høre, om alt er vel – også selv om der ikke lige er tikket en ordre eller forespørgsel ind, indleder Gerda Bigum Dam, som igen sidder i stolen som leder af HIN’s interne salgsafdeling.
Meget ofte er det i den interne salgsafdeling, at kunderne ønsker sig stabilitet ud over den tætte personlige kontakt. Det eksterne salg er selvfølgelig på mange punkter udgangspunktet for mange handler, men når først ordren skal effektueres, så er det særdeles gavnligt, at det interne slag hos leverandøren har et dybt indblik i de forventninger og rutiner, som kunderne arbejder med. Det er netop dét, Gerda Bigum Dam kan, og derfor er hun også et værdifuldt aktiv for HIN.
- Oprindeligt startede jeg jo som elev hos Chemitalic, der var en Horsens-baseret og dengang ganske stor printfabrik. Siden fortsatte jeg hos Triax i deres dengang nye SMT-afdeling, så det var måske lidt tilfældigt, at det blev elektronikken, som blev mit ståsted i branchen. Som dengang 20-årig kvinde var en funktionærplads i en teknisk virksomhed godt nok svær at finde. 20 år, kvinde med hus og kæreste? ”Jatak, hun er gravid, før vi har underskrevet ansættelsespapirerne”. Så arbejdet blev i stedet timelønnet og i produktionen, men det var faktisk også rigtig spændende, og det gav en forrygende hands-on fornemmelse af elektronik, værktøjer, maskiner og hele flowet i branchen. Det gav så også den videnballast, som betød, at jeg tilbage i 1998 blev headhuntet til HIN A/S, fortæller Gerda Bigum Dam.
”Velkommen hjem…”
Der er ingen tvivl om, at Gerda Bigum Dam fandt et godt ståsted hos HIN, for i første omgang blev det rundt regnet 20 års ansættelse i det interne salg. I den rolle har hun også været medvirkende til en del af den udvikling, HIN A/S har gennemlevet over de seneste tre årtier.
- Jeg fik blandt andet et rigtig godt parløb med Jørn Tønder, hvor jeg var den interne og han den eksterne på en række agenturer. Mine år hos Triax gav en naturlig interesse for blandt andet loddepasta og stencils, og disse produktområder er lidt hjertebørn for mig. Det førte da også til, at jeg sammen med Jørn Tønder i 2007 var med til at introducere de ganske imponerende stencils og tilhørende produkter og løsninger fra CK, Christian Koenen. Det er nogle produkter i den absolutte verdensklasse, og det imponerer mig fortsat, at vi fra Tyskland kan få produkter i en så høj kvalitet til priser, der snildt kan klare sig i konkurrencen, vurderer Gerda Bigum Dam.
Efter sine første 20 år hos HIN kom der et tilbud fra en helt anden branche, da den japanske pneumatikvirksomhed, SMC, headhuntede hende til en intern salgsstilling – om end i en helt anden verden. Og man skal jo prøve noget nyt en gang imellem, men det ændrede ikke på, at Gerda Bigum Dam savnede HIN, og jævnlige mails fra Jørn Tønder spurgte da også til, ”om ikke det gamle team skulle komme på plads igen”. Og det skulle det så…
- Efter fem år uden for HIN måtte jeg tilbage igen, og det skortede da ikke på opfordringer fra såvel Jørn Tønder som andre i virksomheden. Da jeg så igen sad på stolen i det interne salg, var den eneste kommentar fra min kollega, Brian Nielsen, da også bare: ”Velkommen hjem”.
Kunderne skal bare spørge ”de nye”
Der har i HINs interne salg været plads til fornyelse, så Gerda Bigum Dam har nu fået selskab at to unge mennesker i afdelingen, Diem Stensig og Nikolaj Hasager Simonsen. Det er et frisk pust, som Gerda Bigum Dam sætter stor pris på:
- Vi modtager jo dagligt en lang række spørgsmål til både teknik og logistik, og min holdning er helt klart, at kunderne skal bare spørge løs – og gerne give spørgsmålene til de unge medarbejdere. De skal selvfølgelig lige lære gamet, men jo flere spørgsmål, kunderne stiller, desto hurtigere lærer de unge kolleger at finde de rigtige svar – enten hos HIN’s eksterne salgsfolk og produktspecialister eller direkte hos vores leverandører. Jeg kan jo huske, hvordan jeg selv havde det som ny i virksomheden, og det gav lynhurtigt erfaring, ligesom det opbyggede de førnævnte relationer, der er så utroligt vigtige og tillidsskabende, er Gerda Bigum Dams mening.
Med HIN’s egne interne træning og den gensidige coaching, som det interne salg i virksomheden giver hinanden indbyrdes, jo stærkere bliver konstellationen i stueetagen hos HIN, hvor afdelingen befinder sig. Både en buddy-ordning og den interne coaching trækker en opbygning af viden med sig og letter den søgning af informationer, der skal til, når man skal fortælle om et givent emne.
- Meget handler om kontinuitet og om at give stafetten videre, så HIN og den interne salgsafdeling er klædt på til de næsten årtier. Og det er fantastisk at være med til, slutter Gerda Bigum Dam sin fortælling om, hvorfor det er så fedt at være ”hjemme igen” hos HIN A/S.
Den interne salgsafdeling, hvor Gerda Bigum Dam igen er ”hjemme” efter en kort afstikker til en helt anden branche. Hun har nu fået selskab af et par friske, nye kolleger, Diem Stensig og Nikolaj Hasager Simonsen – og kunderne skal endelig spørge de unge mennesker om både dit og dat. De er dygtige og effektive, og skal nok kunne finde svar og løsninger på alt, hvad kunderne kan spørge om.